آموزش تهیه خمیر پیتزا

آرد سفید 350 گرم . روغن مایع 2 تا 3 قاشق غذا خوری . شکر 1 قاشق چایخوری . مخمر فوری دو قاشق مرباخوری . آب یا شیر گرم یک تا یک و نیم پیمانه . نمک یک اشق چای خوری

دستور تهیه

نکاتی که باید رعایت بشهمخمر هست و میزان آبی که مصرف میکنین و همچنین رعایت اندازه هایی که داده شده.

مخمر رو باید 15 دقیقه در آب گرم با در بسته بگذارید تا حجمش دو برابر بشه. اگر دو برابر نشد و عمل نکرد یعنی مخمرتون خرابه و قابل استفاده نیست.

آرد و نمک و شکر رو باهم الک میکنیم و روغن رو به مخلوط اضافه میکنیم. مخمری رو که عمل کرده بود اضافه میکنیم و آبی یا شیری رو که از قبل گرم کردیم کم کم به مواد اضافه میکنیم. البته گرماش باید به قدری باشه که دستتون رو نسوزونه. حدود 50 تا 60 درجه باشه کافیه. در این مرحله که آب یا شیر رو کم کم اضافه میکنین، باید با یک دست مخلوط رو هم بزنین، چرا که مقدار آب یا شیری که استفاده میشه به آرد بستگی داره و ثابت نیست. آب یا شیر رو اونقدری اضافه کنین که چسبنده نشه. برای اطمینان بهتره اول یک پیمانه آب رو بریزید و مخلوط کنین و اگر کم بود بقیه رو قاشق قاشق اضافه کنین. بعد خمیر رو روی سطح صافی بذارید و ورز بدین. هروقت هم خمیر چسبنده شد میتونید کمی آرد بپاشید. بعد از ده دقیقه ورز دادن خمیر لطیف و نرم و کش داری بدست میاد. خمیر رو در ظرف چرب شده ای بذارید و روش رو بپوشونید و یک ساعت در جای گرم قرار بدین تاد ور بیاد و حجمش دوبرابر بشه.

نکات:

اگر میخواهید خمیر تردی داشته باشین بهتره اون رو در یخچال بذارید تا به آرامی ور بیاد. اینطوری عمل ور آمدن کندتر انجام میشه ولی خمیر تردتر میشه.

شیر هم باعث تردتر شدن و مزه بهتره خمیر میشه.

وقتی هم که خواستید خمیر رو استفاده کنید، یکی دو دقیقه ورز بدین تا بادش بخوابه.

توجه داشته باشین موقع پهن کردن، ضخامت کلفت ترین قسمتش بیشتر از دو سانتی متر نشه.